Een maand geleden lanceerde ik LeadOut.nl. Zoals jullie misschien is opgevallen bestaat de site uit slechts één pagina. Dat noem je een ‘OnePager’. Ik ben niet de enige met zo’n site, ook grote merken als Google, Apple, Mc Donalds, Nike, Saucony en veel andere grote merken maken al gebruik van zo’n design met één of enkele pagina’s. Waarom eigenlijk?
Een OnePager heeft een hoop voordelen. Je hebt minder tekst en afbeeldingen nodig. Dat is bijvoorbeeld voor de introductie van nieuwe producten of voor starters een groot voordeel. Omdat je met één pagina werkt, kan je in een beperkte tijd en met een klein budget een mooie, duidelijke en frisse website maken. Daarnaast is de navigatie op een OnePager zeer eenvoudig, waardoor de gebruikservaring erg goed is. Niet alleen op de computer, maar ook op een tablet of smartphone.
Storytelling
Voor mij is er nog een veel groter voordeel. Een website met één pagina is namelijk zeer geschikt om een verhaal te vertellen. Een mooi voorbeeld is porschevolution.com, deze OnePage site vertelt de geschiedenis en ontwikkeling van de Porsche modellen door de jaren heen.
Zelf doe ik dat ook. Op mijn website vertel ik bezoekers dat ik met een combinatie van commercieel inzicht en creativiteit mooie marketingoplossingen kan ontwikkelen. Een site met één pagina leent zich perfect voor zo’n verhaal. Je focust veel meer op de kwaliteit van de pagina en minder op de kwantiteit van je content.
Geschikt voor iedereen?
Een OnePager is dus ideaal voor het vertellen van een verhaal, het promoten van een product of evenement en is ook voor veel zelfstandigen en kleine bedrijven de ideale oplossing.
Echter, een Onepager is niet geschikt voor alles en iedereen! Heb je bijvoorbeeld een erg breed assortiment met veel productomschrijvingen, heb je een webshop of is het erg belangrijk dat het bedrijf op veel verschillende zoektermen gevonden kan worden? Dan is een Multi-Page website of een tussenvorm vaak een betere keuze.
Benieuwd wat voor uw site de beste keuze is? Neem gerust contact met mij op!