Zo ontstaan de beste ideeën

De beste ideeën ontstaan op de fiets, tijdens een wandeling of onder de douche!

Het is vrijdagmiddag. Het weekend staat voor de deur maar je moet voor het zover is nog een nieuwe aanbieding bedenken, een nieuwe post op Facebook zetten of misschien wel een nieuwe blog schrijven. Je probeert je optimaal te concentreren, je brainstormt met collega’s, maar er komt maar geen geschikt idee. Na een paar uur resultaatloos wikken en wegen besluit je het uit te stellen tot maandag. Op zondagochtend besluit je een stukje te gaan wandelen. Je bent volledig ontspannen en plots – EUREKA – , je hebt het, een perfect idee!

Deze theorie ontdekte ik toen ik aan begin van de opleiding sportmarketing met een projectgroep aan het brainstormen was over een nieuw product. Een ervaren docent -en tevens succesvol marketeer- gaf ons het advies om in de kroeg verder te brainstormen. “Ik heb nog nooit een goed marketingplan geschreven in nuchtere toestand!” voegde de docent daar aan toe. We hebben er hard om gelachen maar achteraf moet ik toegeven dat er ook een kern van waarheid in zat.

De Vast – Los – Vast methode

Ik noem het zelf de vast – los – vast methode, en ik pas het regelmatig toe. Op de werkvloer ben je een tijdje heel intensief bezig met een probleem, vervolgens laat je het los en ga je even wat anders doen. Ik ga zelf vaak fietsen, maar je kan natuurlijk ook een stukje gaan wandelen of ontspannen met een warme douche. Vaak komt er dan vanzelf een oplossing in je op. De kennis en creativiteit om tot die oplossing te komen had je dus al in je. In de laatste fase werk je het idee verder uit tot een concreet plan.

Het creatieve proces ontwikkelt zich dus in drie fasen: intensief nadenken, loslaten en concreet uitwerken. Probeer het zelf maar eens!

Menu