Als bedrijf sterk uit de Coronacrisis komen?

Laat ik allereerst heel duidelijk zijn; ook ik vind de situatie rondom het Coronavirus heel vervelend. De genomen maatregelen voelen beknellend, we zijn beperkt in onze sociale contacten en de economische gevolgen zullen groots zijn. Om nog maar te zwijgen over de vele mensen die zo afgrijselijk ziek zijn en het leed van mensen die geliefden verliezen.

Voor mijn bedrijf heeft de Coronacrisis ook gevolgen. Ik zag de afgelopen weken ongeveer driekwart van mijn opdrachten wegvallen. Bij veel andere bedrijven en ondernemers hoor ik vergelijkbare geluiden. Het lijkt alsof het bedrijf even helemaal stil valt.

Toch valt mij ook iets op in positieve zin. De extra tijd die bij veel bedrijven is ontstaan, zorgt ervoor dat bedrijven en ondernemers de tijd nemen om na te denken over werkgeluk, bedrijfsvoering, propositie en profilering.

Een schip in volle vaart kun je niet sturen

Deze noodgedwongen rustige periode is voor veel bedrijven en ondernemers een uitgelezen kans om terug te blikken op de afgelopen jaren en te bedenken wat ze in de toekomst met het bedrijf willen bereiken. Immers, je moet een schip eerst afremmen om van koers te kunnen veranderen.

Ik heb zelf ook nog eens kritisch naar mijn eigen bedrijf gekeken. Zo heb ik de afgelopen weken bedacht dat ik me meer wil richten op webdesign en vormgeving, dat ik mijn website ga uitbreiden en dat ik mijn bedrijfslogo wil verbeteren. Hier ga ik de komende periode mee aan de slag.

Vijf dingen om in deze tijd over na te denken

Is jouw business ook wat vertraagd of tot stilstand gekomen tijdens de coronacrisis? Dan geef ik je 5 ideeën om in deze rustigere periode over na te denken.

  1. Doe je nog wel wat je echt wilt doen?
    Geeft het werk dat je nu doet nog wel werkgeluk of is het tijd om je te richten en te specialiseren op andere dingen? Ook voor bedrijven kan het interessant zijn om nog eens goed na te denken over de missie en visie en core values die het bedrijf nastreeft.
  2. Past de bedrijfsvoering nog wel bij deze tijd?
    Gebruik deze periode om nog eens goed te kijken naar de verschillende bedrijfsprocessen. Zijn er dingen die efficiënter kunnen? Is het misschien tijd om meer online te gaan doen? Is het ook mogelijk om producten te gaan bezorgen of is het misschien zelfs wel tijd voor een webshop?
  3. Propositie: Hoe zet je de diensten of producten in de markt?
    Ook dit is een goede vraag om in deze tijd te stellen. Waar speel je op in en wat onderscheidt jouw producten of diensten van die van concurrenten. En hoe kun je dit goed overbrengen in de communicatie en eventuele marketingpromotie?
  4. Is de bedrijfsuitstraling op orde?
    Kijk eens kritisch naar de huisstijl. Past deze nog wel bij deze tijd en straalt deze uit wat je als bedrijf wilt uitstralen? Zo niet: dan is dit een goed moment voor een upgrade.
  5. Hoe staat het met de (online) profilering?
    Een duidelijke profilering zorgt ervoor dat potentiele klanten in een oogopslag begrijpen wie je bent, wat het bedrijf is en wat je voor hen kunt betekenen. Is de bedrijfswebsite goed op orde en brengt deze ook de juiste boodschap over? Gebruik deze tijd om waar nodig bij te schaven!

Gebruik deze rustigere periode om terug te blikken en je bedrijf klaar te stomen voor de nabije toekomst. Ik ben ervan overtuigd dat we deze periode optimaal moeten benutten om zo sterk mogelijk uit deze crisis te komen.

Wil je eens sparren over vormgeving, online profilering of marketingpromotie? Neem dan contact met me op via sebastiaan@leadout.nl

Menu